Program KV DPŠ
na základe §44, ods. 3, Zákona NR SR č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov a na základe Vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 361/2019 o vzdelávaní v profesijnom rozvoji, príloha č. 1, predkladáme obsah a rozsah programu kvalifikačného vzdelávania s názvom Doplňujúce pedagogické štúdium na výkon pracovnej činnosti učiteľa strednej školy pre odborné vyučovacie predmety obsahovo nadväzujúce na obsah študijného odboru sociálna práca – v rozsahu 210 hodín
- Úvod do doplňujúceho pedagogického štúdia – Časová dotácia: 3 hodiny
1. Pedagogicko-psychologický tematický celok - Časová dotácia: 90 hodín
- 1.1 Školský systém, štátne vzdelávacie programy (5 hodín)
- 1.1.1 Školský systém (3h)
- 1.1.2 Štátne vzdelávacie programy (2h)
- 1.2 Teoretické modely učenia sa a vzdelávania (20 hodín)
- 1.2.1 Učenie a vyučovanie. Vzdelanie a vzdelávanie (3h)
- 1.2.2 Modely učenia sa: učenie sa objavovaním (3h), učenie výkladom - interakcia medzi učiteľom a študentom (2h), používanie príkladov (2h), deduktívne učenie (2h), sekvenčné učenie (2h)
- 1.2.3 Modely vyučovania: dogmatický model vyučovania (2h), klasický model (výkladovo ilustratívny) (2h), konštruktivistický (2h)
- 1.3 Vzdelávanie študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (10 hodín)
- 1.3.1 Systém a osobitosti vzdelávania študentov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (2h)
- 1.3.2 Vzdelávanie študentov so zdravotným znevýhodnením (3h)
- 1.3.3 Vzdelávanie študentov s nadaním (2h)
- 1.3.4 Vzdelávanie študentov zo sociálne znevýhodneného prostredia (2h)
- 1.3.5 Sociálno-ekonomické a právne východiská vzdelávania študentov so zdravotným znevýhodnením a študentov zo sociálne znevýhodneného prostredia (1h)
- 1.4 Diagnostikovanie a hodnotenie študentov (10 hodín)
- 1.4.1 Diagnostika a diagnostikovanie (2h)
- 1.4.2 Charakteristické rysy pedagogickej diagnostiky (1h)
- 1.4.3 Metódy, typy a nástroje pedagogickej diagnostiky (3h)
- 1.4.4 Spolupráca školy a učiteľa so školskými zariadeniami výchovného poradenstva a prevencie, spolupráca učiteľa s výchovným poradcom a školským psychológom (1h)
- 1.4.5 Hodnotenie študentov (1h)
- 1.4.6 Metodika hodnotenia a klasifikácie študentov stredných škôl (2h)
- 1.5 Psychologické aspekty vývinu študentov (15 hodín)
- 1.5.1 Úvod do vývinovej psychológie (2h)
- 1.5.2 Charakteristika psychického vývinu v staršom školskom veku a období adolescencie (3h)
- 1.5.3 Osobnosť študenta (2h)
- 1.5.4 Schopnosti a inteligencia (2h)
- 1.5.5 Charakter a temperament (2h)
- 1.5.6 Myslenie a konanie (2h)
- 1.5.7 Motivácia a zameranie (2h)
- 1.6 Psychologické aspekty vytvárania sociálnych vzťahov v škole (10 hodín)
- 1.6.1 Sociálne vzťahy a ich miesto vo výchovno-vzdelávacom procese (3h)
- 1.6.2 Klíma v triede (škole), možnosti jej utvárania a ovplyvňovania (3h)
- 1.6.3 Metódy poznávania sociálnych vzťahov v triede (4h)
- 1.7 Prevencia problémového správania študentov (10 hodín)
- 1.7.1 Poruchy správania – vymedzenie problému z hľadiska školskej praxe (3h)
- 1.7.2 Negatívne formy správania študentov a opatrenia na ich predchádzanie (3h)
- 1.7.3 Individuálne výchovno-vzdelávacie programy (2h)
- 1.7.4 Výchovné opatrenia v regionálnom školstve a ich uplatňovanie na stredných školách (1h)
- 1.7.5 Spolupráca školy s rodinou, miestnou samosprávou a orgánmi sociálno-právnej ochrany (1h)
- 1.8 Pedagogická komunikácia (10 hodín)
- 1.8.1 Základná charakteristika pedagogickej komunikácie (2h)
- 1.8.2 Verbálna a neverbálna komunikácia (3h)
- 1.8.3 Monológ a dialóg vo vyučovaní (3h)
- 1.8.4 Pravidlá komunikácie učiteľ – študent, učiteľ – rodič (1h)
- 1.8.5 Chyby v pedagogickej komunikácii (1h)
2. Sociálno–vedný základ - Časová dotácia: 20 hodín
- 2.1 Sociálne a filozofické základy výchovy (8 hodín)
- 2.1.1 Sociálno-filozofické teórie výchovy – definovanie, prehľad, porovnanie (3h)
- 2.1.2 Humanistické, existenciálne, funkcionálne, interakčné, konsenzuálne a neoliberálne koncepcie výchovy (3h)
- 2.1.3 Aktuálne trendy v pôsobení sociálneho pedagóga v regionálnom školstve (2h)
- 2.2 Inovačné trendy vo vzdelávaní a sociálno-patologické javy v podmienkach stredných škôl a ich prevencia (6 hodín)
- 2.2.1 Súčasné koncepcie vzdelávania - ich charakteristika a význam v edukačnom procese (3h)
- 2.2.2 Sociálno-patologické javy – záškoláctvo, poruchy správania, šikanovanie, delikvencia a kriminalita, závislosti (3h)
- 2.3 Aktuálne zmeny v právnom prostredí výchovy a vzdelávania v regionálnom školstve (6 hodín)
- 2.3.1 Aktuálne právne úpravy výchovy a vzdelávania v regionálnom školstve s osobitným zreteľom na výchovu a vzdelávanie na stredných školách (3h)
- 2.3.2 Aktuálne právne úpravy postavenia pedagogického zamestnanca s akcentom na učiteľa príslušných odborných vyučovacích predmetov stredných škôl (3h)
3. Odborovo-didaktický tematický celok - Časová dotácia: 50 hodín
- 3.1 Projektovanie a realizácia vyučovacích predmetov (16 hodín)
- 3.2 Rozvoj kľúčových kompetencií študentov vo vyučovacích profesijných predmetoch (16 hodín)
- 3.3 Školský vzdelávací program (4 hodiny)
- 3.4 Sebareflexia a autoevalvácia učiteľa (6 hodín)
- 3.5 Tvorba učebných materiálov a využívanie výpočtovej techniky a prezentačnej techniky vo vyučovaní (8 hodín)
4. Pedagogická prax a záverečná práca - Časová dotácia: 40h pedagogická prax a 7h záverečná práca
- 4.1 Náčuvy (7h)
- 4.2 Rozbor vyučovacích hodín (4h)
- 4.3 Tvorba učebných materiálov (6h)
- 4.4 Príprava výpočtovej a prezentačnej techniky (4h)
- 4.5 Výstupy (10h)
- 4.6 Rozbor výstupov (6h)
- 4.7 Vedenie pedagogickej dokumentácie (2h)
- 4.8 Zhodnotenie pedagogickej praxe (1h)
Pedagogická prax sa realizuje na cvičných školách.
Záverečná práca
Metodika spracovania záverečnej práce (seminár 5h)
Konzultácie (2h)